חברים- כמה זה חשוב

"לא טוב לי בעבודה, אני לא מגשימה את עצמי, עובדת בלי חשק. אין לי בשביל מה לקום בבוקר. אני חוזרת הביתה ולא טוב לי בבית, זה כבר לא 'זה' איתו. אני לא מרגישה שיש עומק של שיחות ביננו, שום דבר ריגשי, אנחנו כמו שותפים לדירה". כך שיתפה אורלי, פניה עגומות, גוף רפוי כאילו גם הגוף שותף לתחושת הייאוש (הפרטים בדויים).

8 ביוני הוא יום החברות הבינלאומי. זה הזמן לשים זרקור לחשיבות של חברים בחיינו.

ד"ר דריה מעוז אומרת כי  התרחקות מחברים שמתרחשת בעיקר באמצע החיים היא מתכון לבדידות, ולפי מחקרים השפעתה הרעה על בריאותנו משולה לעישון 15 סיגריות ביום. בדידות מנבאת בין היתר ירידה קוגניטיבית, דיכאון ועלולה להוביל למוות בקרב קשישים כך על פי פרופ' ג'ון קסיופו.

כאשר לא טוב לי בעבודה, ואני כרגע לא יכולה להחליף עבודה מכל מיני סיבות: השכר, הביטחון התעסוקתי, אין לי עבודה אחרת, או כישורים נוספים אז אני במצוקה. רוב היום אנו נמצאים בעבודה, וכשאני בחברת אנשים שאני לא הכי מחבבת, לא כיף לי ואולי אינני מוצאת חן בעיניהם.

כשאני אומרת 'מצאתי חן בעיניך', אני מתכוונת לכך שגיליתי בעיניים שלך השתקפות של מישהו חינני. כלומר הבבואה שלי משתקפת בעיניך, ולכן אני מוצאת הרבה חן במה שעיניך רואות, שהן רואות אותי ושאני מלאת חן. לכן, חשוב להפגש עם עוד אנשים, להרחיב את מעגל ההיכרויות שלנו, וכך כשאנו נמצאים בכל פעם עם חברים אחרים, שרואים את הצדדים האחרים שלנו, אני משתקפת בהיבטים הטובים שבי דרך עיניהם, אז ארגיש טוב יותר. החברה הזו חושבת שאני נחמדה, והשנייה חושבת שאני מצחיקה, כל מיני תכונות טובות באות לידי ביטוי כשאני נפגשת עם חברים שונים, וכך תחושת הריק מתחלפת בהרגשה טובה יותר. לא כולם חייבים להיות חברי נפש.

כמה חשיבות יש לחברים בחיינו נוכל לראות במחקר מאוניברסיטת אוקספורד שפורסם בשנת 2016, לפיו כאשר אדם נמצא בקשרים חברתיים, המוח מפריש אנדורפינים, אלו ההורמונים שאחראיים על מצברוח ועל שיכוך כאבים.

ואנקדוטה לסיום- חברים מהווים דרך קלה יחסית לדיאטה- נמצא במחקר מאוניברסיטת צפון קרוליינה כי אנשים בעלי קשרים חברתיים תומכים, נוטים  להיות בעלי מסת גוף נמוכה יותר ומערכת מטאבולית פעילה יותר.

יום חברות שמח !