דיאטה וכוח רצון

דיאטה וכוח רצון-

דווקא עכשיו, כשסכנת הקורונה משתוללת בחוץ, כדאי לשים לב לסכנה שעלולה לצוץ בעקבות ההישארות בבתים: הפיתויים לאכילה לא מבוקרת גדלים, או הפיתוי לוותר על פעילות ספורטיבית כי חדרי הכושר נסגרו וכו'. בקיצור- המלכודות הידועות בדרך להפיכה ל'כורסאות בטטה'.

גם בימים כתיקונם, כשאנשים רוצים להוריד כמה קילוגרמים, או להפסיק לעשן, או אפילו לשלוט בכעס שלהם, יש את אלה שחושבים שאם אתה חזק ויש לך כוח רצון, הרי שאתה יכול לעשות כל דבר, ולהיפך-אם אתה חלש ואין לך כוח רצון, לא תצליח.  אלו אותם אנשים עם תבנית חשיבה מקובעת, שכשהם נכשלים בבחינה, בדיאטה, או בנטרול הכעס שלהם, הם מייסרים את עצמם: "שוב חיסלתי חבילת ופלים, אני חסר חוט שידרה, אין לי כוח רצון"…

כוח רצון זה לא דבר שיש לכם או אין לכם.

כוח הרצון זקוק לתוכנית פעולה. אחרת, הוא נשאר כתכנית מגירה. אנו רוצים להוציאו מהכוח אל הפועל.

לעומת אנשים בעלי תבנית החשיבה המקובעת, יש את אלה שמבינים שכדי להצליח הם צריכים להיערך מבעוד מועד ולהכין אסטרטגיה שמתאימה להם.  הם לא מסתפקים בהחלטה שהחליטו  "ביום ראשון אתחיל דיאטה, או אתחיל לעשות ספורט". הם חושבים על שמירה על המשקל או על פעילות ספורטיבית בצורה פעילה יותר ומתכננים תוכנית מפורטת לפרטי פרטים. למשל, אם רוצים לשנות את התזונה נערכים לכך מבעוד מועד- קונים יותר ירקות ופירות, מחפשים מתכונים טעימים קלים להכנה וקלים בקלוריות, מתכננים ועושים. רובנו יודעים מתי 'שעת השבירה', וגם לכך יש להיערך מראש. אם אני יודעת שבערב אני אוהבת לאכול משהו מתוק, אכין לי את הצ'ופר במנות קטנות, כדי שלא אחסל את כל חבילת העוגיות.

חשוב להבין אילו הרגלים עלינו לפתח כדי לעשות את השינוי הרצוי וכמובן מה לעשות כדי לשמור על ההישגים. ויש גם כישלונות. חשוב לדעת שכישלונות הם חלק בלתי נפרד מהמציאות. במקום להכות על חטא, כדאי לשאול: ״מה אני יכול ללמוד מזה? מה אעשה בפעם הבאה שאמצא את עצמי במצב הזה?״ זהו תהליך למידה – לא קרב בין ה״אני״ הטוב לבין ה״אני״ הרע.

כשאנשים מוותרים על קו החשיבה של 'טוב ורע', 'חזק וחלש' שמקורו בתבנית החשיבה המקובעת, הם מצליחים ללמוד אסטרטגיות שמסייעות להם לשלוט בעצמם. מעידה אחת או שתיים הן לא תירוץ לשבור את הכלים –כדאי ללמוד מהן מה עלינו לעשות כדי שבפעם הבאה נצליח יותר.

הצלחנו להוריד 5 ק"ג. איזה יופי. הצלחנו להוסיף הליכה של 4 ק"מ בלו"ז היומי שלנו. השגנו את המטרה. אבל כשמצליחים לרזות הבעיה לא נעלמת, אנחנו רוצים לשמור על השינוי ולכן עלינו לתחזק אותו. השינוי הוא שינוי בתבנית החשיבה וזה כרוך בהרבה יותר מכמה טיפים איך להוריד 5 ק"ג. זהו שינוי בתבנית חשיבה ולכן הוא שינוי לחיים, וזה הזמן להתחיל.